Dutch Day: Boek review van Een Wereld Zonder Hemel (Veronica Rossi)

Titel: Een Wereld Zonder Hemel
Serie: Een Wereld Zonder Hemel
Auteur: Veronica Rossi
Aantal bladzijdes: 320 (Nederlandstalige paperback)
Waardering: 3/5 sterren

(WARNING: this is the Dutch-languaged review of Under the Never Sky. If you’re looking for the English review, click here)

24531368

Goodreads samenvatting:

In haar futuristische debuutroman heeft Veronica Rossi de mensheid in twee kampen verdeeld.

Of je woont in een koepel en leidt een zo goed als compleet virtueel leven, of je woont buiten de koepel en bent overgeleverd aan de wetten van de natuur.Aria weet dat haar overlevingskansen in de woestenij oftewel de Winkel des Doods minimaal zijn nu ze is verstoten van haar thuis; de hermetisch afgesloten stad Reverie. Als ze al niet in handen valt van rondzwervende kannibalen, dan raakt ze waarschijnlijk wel gewond tijdens een van de zeer agressieve elektrische stormen die over de vlakte jagen en waarvan alleen de vrijgekomen lucht al dodelijk kan zijn. Wanneer ze de vlaktebewoner Perry tegenkomt, lijkt hij haar enige hoop om in leven te blijven. Ze besluiten samen op te trekken en luiden op die manier een nieuw tijdperk in voor iedereen die leeft in de wereld zonder hemel.

Ik kreeg Een Wereld Zonder Hemel als verjaardagscadeau van een goede vriendin. Ik had nog nooit eerder van Veronica Rossi of van deze boeken gehoord, dus ik was wel heel benieuwd hoe dit boek zou zijn. Dus tijdens een druk weekend besloot ik om een pauze te nemen van mijn huidige boek The Count of Monte Cristo, en pakte ik deze op.

En, waar ik blij van werd: Een Wereld Zonder Hemel is zeker een heel makkelijk boek om te lezen. Je vliegt er zo doorheen, het kost echt geen enkele moeite.

Dat gezegd, dit boek heeft eigenlijk wel echt nog wat werk nodig. Het voelde alsof het niet af was, alsof ik nog een manuscript aan het lezen was. Dit komt gedeeltelijk omdat ik het simpelweg niet gewend ben om in het Nederlands te lezen, maar ook gedeeltelijk door hoe het geschreven is. Het boek springt heen en weer tussen verschillende perspectieven en verschillende dramatische situaties, en lijkt zelf niet altijd te weten wat het nou eigenlijk wil.

Daarnaast bestaat dit boek uit een aaneenschakeling van cliche’s. Als je dit niet erg vind, of er zelfs van houdt (dat mag!), is dit zeker een aanrader. Zelf had ik er soms wat moeite mee. Door alle cliche’s, zowel van de karakters als het plot, werd dit boek echt super voorspelbaar. Geen moment werd ik verrast of misleid. Jammer.

Een Wereld Zonder Hemel is vooral leuk voor tieners (uiteindelijk natuurlijk de doelgroep), of voor mensen die gewoon iets snels en simpels en niet al te uitdagends willen. En soms is dat ook prima! Het was voor mij wel fijn om even een pauze te hebben van de lange, ingewikkelde verhaallijn waar ik al een maand mee bezig ben en in plaats daarvan gewoon even onderuit te kunnen zakken en flink door te kunnen lezen.

Zolang je niet iets verwacht van hetzelfde niveau als bijvoorbeeld The Hunger Games, kan dit zeker een leuk boek zijn. Ik ben wel van plan om de rest van de serie ook nog te lezen, maar of het ooit meer gaat scoren dan 3 van de 5 sterren? Ik betwijfel het.

This entry was posted in book talk, Dutch tag and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Dutch Day: Boek review van Een Wereld Zonder Hemel (Veronica Rossi)

  1. Pingback: First 10 books of 2016: a round-up | Charlotte Blogs

  2. Pingback: February wrap-up | Charlotte Blogs

Leave a Reply

